Multisenzorické prístupy

Multisenzorické prístupy sú terapeutické a terapeuticko-výchovné prístupy, koncepty, metódy a techniky, ktoré využívajú zámerné pôsobenie rozmanitých zmyslových podnetov. V multisenzorických prístupoch pôsobíme na všetky senzorické systémy – na všetky zmysly. Niektoré prístupy sa zameriavajú viac na pasívnu stimuláciu a dodanie chýbajúcich podnetov (bazálna stimulácia, Snoezelen), iné prístupy sa snažia o aktívnu zmenu nervových dráh (terapia senzorickej integrácie), iné pomáhajú ľuďom so zmyslovým postihnutím alebo s vývinovým zaostávaním (senzomotorický stimulačný program).

Senzomotorický stimulačný program

Senzomotorický stimulačný program predstavuje prístup, ktorý čerpá z viacerých teoretických konceptov, terapeutických metód a techník. Obsahuje prvky senzorickej integrácie a prepájanie viacerých zmyslových systémov. Zároveň je stimulačný program, v čom sa zhoduje s prostredím Snoezelen alebo konceptom bazálnej stimulácie. Stimulácia a cvičenia sú individualizované s ohľadom na konkrétne potreby klienta, či už pri poškodení zmyslových systémov na orgánovej alebo funkčnej úrovni. V prípadoch potreby vývinovej podpory má teda program využitie vo včasnej intervencii, pri postihnutí alebo poškodení prijímania, či spracovania podnetov.

Terapia senzorickej integrácie

Senzorická integrácia je neurologický proces, ktorý organizuje zmyslové vstupy z tela a z prostredia a umožňuje človeku používať telo efektívne v interakciách s prostredím a zmysluplnom konaní. V terapii senzorickej integrácie sa tento proces podporuje prostredníctvom nasledovania dieťaťa v hre a ponukou príležitostí, v ktorých sa rozvíjajú adaptívne odpovede. Terapia senzorickej integrácie je zameraná najmä na taktilný, vestibulárny a proprioceptívny systém. Nie je to  cvičenie ani stimulácia zmyslového vnímania, ale proces interakcie terapeuta s dieťaťom v partnerskom vzťahu. Hrová aktivita, ktorá je pre dieťa zmysluplná a zároveň veľmi cielene vzbudzuje adaptívne odpovede, ktoré sú pre rozvoj senzorického spracovania nevyhnutné.

Bazálna stimulácia

Bazálna stimulácia je ucelený pedagogicko-ošetrovateľský koncept podporujúci komunikáciu, pohybové schopnosti a vnímanie človeka. Prispôsobuje sa stavu i veku, dá sa využívať pri bábätkách, malých deťoch, ľuďoch s telesným postihnutím alebo poúrazových stavoch. Jej cieľom je vďaka pohybu a zmyslovej stimulácii umožniť vznik neuronálnych spojení v mozgu. Stimulácia umožňuje nadviazať komunikáciu s klientom, ktorá môže byť na verbálnej, ale i neverbálnej úrovni. Poskytuje pocit istoty a dôvery najmä pri rôznych upokojujúcich alebo povzbudzujúcich masážnych technikách a druhov polohovania. 

Bilaterálna integrácia

Bilaterálna integrácia je vedecky podložený pohybový program. Poskytuje široké spektrum vývinových cvičení navrhnutých na rozvoj hrubej a jemnej motoriky, rovnováhy a posturálnej kontroly, podporuje aj rozvoj senzorickej integrácie. Cieľom Bilaterálnej integrácie je zlepšená spolupráca medzi oboma mozgovými hemisférami, ktorá pozitívne ovplyvňuje kognitívny aj motorický systém. Pomáha človeku skvalitniť interakciu so svojím prostredím, čo zlepšuje a uľahčuje jeho schopnosť učenia a pozitívne ovplyvňuje medziľudské vzťahy. Túto intervenciu je možné uplatniť v širokom spektre, od detí so špecifickými vývinovými poruchami, poruchami učenia, až po vrcholových športovcov.

Využívame senzorické stratégie aj pri ostatných terapiách a tréningových programoch 

Arteterapia

Arteterapia je liečba výtvarnou činnosťou alebo umením. Pôsobí na psychiku pomocou maľby, kresby, modelovaním, tvorením koláží či iných výtvarných techník. 

Prostredníctvom kresby či výtvarného prejavu dieťa vyjadruje svoje pocity bez použitia slov. 

Muzikoterapia

Muzikoterapia je založená na liečení prostredníctvom hudby. Je to spôsob, ktorý podporuje navodenie zmien v správaní či konaní človeka. Využívajú sa pritom informácie, ktoré nám hudba sprostredkúva, ako aj samotná melódia, rytmus či tempo. Ponúka široké možnosti symbolického, neverbálneho vyjadrenia pocitov. Cieľom muzikoterapie je zlepšenie kvality života, podnecovanie osobnostného rozvoja, rozvoj sociálnych interakcií a komunikácie, sebarealizácia, zvládanie stresu a  motivácia.

Ergoterapia

Ergoterapia je liečba pracovnou činnosťou resp. zamestnaním, preto sa niekedy označuje aj ako činnostná terapia. Ergoterapia podporuje rozvoj telesných aj psychických funkcií a podporuje začlenenie jednotlivca do spoločnosti, prispieva tým k zvýšeniu kvality jeho života. Cieľom ergoterapie je predovšetkým  dosiahnutie sebestačnosti v bežných denných aktivitách a voľnočasových činnostiach, nácvik hrubej a jemnej motoriky, rozvoj zmyslovej percepcie, zlepšovanie sústredenia a pozornosti, rozvoj kognitívnych funkcií.

Dramatoterapia

Dramatoterapia je liečba formou hrania divadla, najmä bábkové divadlo, rolové hry, sociodráma, pantomíma, hry s maskami, zrkadlenie. Využíva cielené hry, improvizáciu, skupinové cvičenia a ďalšie formy dramatických činností s cieľom celostného rozvoja osobnosti. Využíva pôsobenie na osobnosť človeka cez umeleckú oblasť, predovšetkým cez prežívanie a konanie.

Biblioterapia

Biblioterapia je liečba prostredníctvom kníh. Je to metóda psychoterapie, ktorá využíva čítanie na liečbu. Knihy všeobecne formujú osobnosť, pôsobia na myslenie a rozvíjajú vnímanie. Stavia na využívaní rôznych literárnych diel, ale často využíva aj vlastnú literárnu tvorbu, ako napríklad písanie denníkov, listov, poviedok, príbehov, básní, životopisov, odkazov a podobne. Často sa využíva technika nedokončených príbehov.

Sandplay 

Práca v pieskovisku sa využíva pri snahe porozumieť situácií z pohľadu prítomných emócií, potrieb najmä starších detí a  má terapeutickú funkciu. Dieťa sa pri nej hrá s pieskoviskom a má k dispozícii rôzne objekty, postavičky, zvieratá, s ktorými stavia scény a situácie. Piesok je pre klienta príjemným materiálom, ktorý môže presýpať, premiestňovať a má tak aj relaxačné účinky. Uvoľní sa a ľahšie nadviaže s terapeutom kontakt, hovorí o svojich strachoch, ťažkých životných situáciách. Často prejaví smútok, sklamanie, hnev, bolesť, vedie nás svojim vnútorným svetom a niekedy aj sám pomenováva, čo potrebuje, čo by mu pomohlo.

Terapia hrou

Terapia hrou je zameraná na dieťa a nie na jeho problém či na symptómy problému. Čo znamená, že dieťa je oveľa dôležitejšie ako jeho prejavy správania, často zaradené do škatuľky "nežiadúce". Terapia hrou sa zakladá na úplnej dôvere v schopnosti dieťaťa a jeho zodpovednosti za jeho osobnostný rast. Dieťaťu je prostredníctvom terapie hrou venovaný špeciálny čas a pozornosť. V jej priebehu sa naučí osvojovať si stratégie zvládania rozličných životných situácií, s ktorými sa stretáva, ale ktoré nedokáže samé zmeniť. Dieťa sa učí sebakontrole, rešpektovať a akceptovať samého seba, ako aj robiť samostatné rozhodnutia a niesť za ne zodpovednosť. 

Filiálna terapia

Rodič si osvojuje základy terapeutického reagovania na dieťaťa, ako sú: reflektívne počúvanie, zadávanie hraníc, dávanie možností, oceňovanie dieťaťa, budovanie sebavedomia dieťaťa, reflektovanie pocitov dieťaťa a pod. Teoreticky nadobudnuté vedomosti a zručnosti, rodič prakticky aplikuje počas hrovej polhodinky. Každý týždeň sa tak dieťa na 30 minút stáva stredobodom rodičovho sveta. Akceptujúce prostredie hry , poskytuje dieťaťu bezpečie, čo napomáha ľahšiemu vyjadreniu svojich obáv, radostí, starostí, túžob, hnevu, samoty, nadšenia alebo pocitov zlyhania. Hrová polhodinka nie je bežný čas spoločnej hry. Je to špeciálne hrové stretnutie, v ktorom dieťa udáva smer a rodič ho nasleduje. 

Psychomotorická terapia

Psychomotorická terapia využíva liečbu pohybom. Pohyb slúži na dorozumievanie sa s okolím, je najstarším dorozumievacím prostriedkom človeka. Patrí tu držanie tela, spôsob chôdze, stav jemnej a hrubej motoriky, mimika, gestika. V tom, ako sa pohybujeme sa často odráža naše vnútorné naladenie - inú pozíciu tela, postoj, pohyb máme keď sme nervózni, rozčúlení, iný keď sme pokojní, spokojní, natešení a pod. Pohyb je priamym dôsledkom vnútorného zvládania našich emócií, zážitkov a celkového procesu vnímania. Na základe pohybu možno často "čítať" úroveň aktuálneho duševného i telesného stavu a naopak - pohybom môžeme náš psychický stav regulovať.

Feuersteinova metóda

Feuersteinova metóda inštrumentálneho obohacovania (FIE) je metóda zameraná na rozvoj kognitívnych zručností detí. Umožňuje nachádzať a rozvíjať učebný potenciál človeka. Autorom tejto metódy je pedagóg a psychológ Reuven Feuerstein. Program je určený pre deti predškolského a mladšieho školského veku, ale i pre dospelých. Metóda nie je ohraničená hornou vekovou hranicou. Je vhodná aj na rozvoj intelektového potenciálu rodičov a učiteľov. 

Eľkonin – tréning fonematického uvedomovania

Tréning fonematického uvedomovania podľa Eľkonina je metodika, pomocou ktorej sa dieťa učí uvedomovať si hláskovú štruktúru slov na základe počutia. Keď mu vyhláskujeme slovo, dieťa ho spozná, vie určiť, z akých hlások sa slovo skladá, akú hlásku počuje na začiatku či na konci, vie s hláskami v slove manipulovať a podobne. Metóda formuje u dieťaťa základný mechanizmus čítania na základe spoznávania zvukovej štruktúry materinského jazyka. Jazyk sa dieťaťu za pomoci tejto metodiky predstavuje ako zvukový systém, ktorý má v písanej reči svoju grafickú podobu.